Sunday, May 10, 2009

LAYAK KE??

"Hmm,, layak ke aku untuk berdakwah? Ilmu pun tak mantap..ni kan nak tegur orang pulak.." kita selalu dengar alasan sebegitu,,kenapa agaknya? Bagiku,kalau nak diberi alasan tak cukup ilmu,,sampai bila2 pun agama Allah ni tak dapat ditegakkan. Yalah,ilmu Allah ni luas,siapa yang boleh tanding..Budak -budak remaja akan kata"Saya ni budak baru belajar,nak tegur2 orang ni..bukan kerja saya lagi.kerja saya belajar dulu..[hidup pun tak puas enjoy lagi]" Budak2 universiti pulak kata"Saya ni kena fokus pada pelajaran dulu,biar dapat pointer yg baik dan keluar dengan segulung ijazah,barulah saya boleh tegur orang lain,betulkan mana yang salah" Orang yang sudah kerja pulak kata"Saya sibuk la sekarang,dah tak ada masa nak menyibuk hal orang lain,nak tegur2 orang,,saya pun ada masalah sendiri,nak fokus kepada keluarga lagi.." dan orang2 tua pulak kata"Saya ni da tua,da tak ada kudrat untuk menegur orang,betulkan mana yang salah..biarlah orang2 muda yang buat kerja2 begitu"..Dan kitaran tu akan berulang-ulang,sedangkan kadar maksiat di sekeliling mereka terus naik melonjak dan mendadak..kenapa nak tanya layak ke tidak? Sedangkan sudah jelas,terang lagi bersuluh..semua orang WAJIB berdakwah walau dengan sekelumit ilmu yang ada..


"Barangsiapa yang melihat kemungkaran,hendaklah dia mencegahnya dengan kuasa,jika tidak mampu,cegahlah dengan lisan,jika tidak mampu juga,cegahlah dengan hati,dan sesungguhnya ia adalah selemah-lemah iman"

Takkan lah kamu nak pilih mencegah dengan hati saja,seakan-akan tidak pernah berusaha untuk mencegah kemungkaran..[INGAT! Nabi kata jika tidak mampu..bukan jika tidak mahu]


"..dan berbelanjalah kamu di jalan Allah dan jgnlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.."

"Dan sempurnakanlah pesanan-pesanan dan perintah Allah apabila kamu berjanji,dan jgnlah kamu merombak(mencabuli) sumpah kamu sesudah kamu menguatkannya (dengan nama Allah) sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai penjamin kebaikan kamu.,sesungguhnya Allah sedia mengetahui apa yg kamu lakukan..."

"Wahai org-org yg beriman!mahukah kamu Aku tunjukkan satu perniagaan yg dapat menyelamatkan kamu dari azab yg pedih?Yaitu kamu beriman kpd Allah dan RasulNya dan berjihad di jln Allah dgn harta & jiwamu.Itulah yg lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.."

"Sesungguhnya Allah membeli dari org-org mu'min baik diri mahupun harta mereka dgn memberikan syurga utk mereka.Mereka berperang di jln Allah sehingga mereka membunuh atau terbunuh,sebagai janji yg banar dr Allah di dlm Taurat,Injil dan AlQuran.."

Sekarang..tinggal kamu sahaja untuk memilih...mau atau tak mau


2 comments:

  1. ana dah lame carik artikel ni ukhti izzah...thanx....
    friendster anti tu...anti dah tak on9 ke???
    from...akhi muslimeen...Zulkifli ibn Abd Wahab

    ReplyDelete
  2. urwelcome!!

    aah,ana da lame x online frienster..

    ReplyDelete