Saturday, August 7, 2010

k0s0nG

Assalamualaikum...

kali ni saya/eza/ana guna kata ganti nama 'aku' spaya aku pn x konpius dgn siapa yg aku rujuk sbg diri ni =.='

Aku kata kosong sbb aku rasa kosong skarang.Rasa gundah gulana. x taw knapa. rasa kembali perasaan masa mula2 masuk msu dolu2..rasa kosong... knapa?

Sbb...

1.passport x buat lagi
2.visa x selesai lg
3.sijil muet x amik lg
4.sjil spm x amik lagi
5.cekgu2 di smapk x lawat lagi
6.cekgu2 di smkaks x lawat lagi
7...ramadhan da dekat tpi aku x sedia lagi.

ha sudah..da boleh wat pantun da~~

dlam byk2 reason, aku rasa bab yg last tu lah yg buat hati ni gundah gulana..hati aku kosong! faham x?!!! PENAH RASA X?!! haih, calm down.....

Aku risau ramadhan kali ni lebih teruk dari yg lepas.Aku x mau bgitu. Walid kata Allah laknat sape yg ramadhan hari ni lebih teruk dari yg lepas. Aku igt kata walid. Sgt takoot~

Hari ni dpat taw-ustaz kata- sape yg mgumpat ato mengejek / mengajuk org lain, hilang habes sgl pahala dy!! sgala pahalanya tranfer kpada rakan yg diejek. gulp, abes pahala aku!! aku slalo mngajuk kata2 kawan aku..huhu..aku baru sedar arini. nape dari kecik lagi aku dok dgr menda yg sama tpi baru hari ni terketuk hati ni utk faham menda tuh? keras betul no hati ni! kpada rakan2, ejek la aku. aku x kesah..seriously..EJEK LA..haha.so dat, pahala aku meningkat sikit sblum ramadhan!!


gurau je.

Knapa bila kita nak buat baik, mesti byk halangan? dengki betol la syaitan ni! Pernah kan kita terbangun pkul 4 pg, then dlam hati kata nak bangun sembahyang....
then kita sembahyang la..kita dengan rasa gembira dan berbangganya dapat solat malam..dlam hati ni, YES! WOHA! YEAH!!

then tba2 mata tercelik.. lorh, rupanya aku smbahyang dalam tido~

adeh, dush* #%$^ dan sgala macam lagi...masa tu pun subuh da nak abes. bukannya tahajjud yg dikejar, subuh yg kita terkejar2..tu lah nafsu kbanyakkan manusia- bila x buat, menyesal. bila berpeluang nak buat, x buat-teragak2 dan bmacam lagi.. (da x igt nama nafsu tu)

Aku rindu masa skola dolu2. Dolu, aku liat nak bangun awal. Aku bangun je, aku nampak kawan2 yg aku kasihi da tertido, lena atas sjadah dlam keadaan bertelekung. Sudah pastinya korang solat tahajjud x kejut aku! dan bila lama2 suasana skeliling macam tu, barulah aku tergerak nak bangun awal gak. nak solat fajar gak.. tpi masa tu da nak abes skola T_T

Hati aku keras.aku faham tu. aku amik masa nak resap sesuatu.
dan kini, aku hanya bergantung dgn memori tu utk berusaha bgun malam....sungguh! T_T

aleh2, aku solat pkul12 mlm lebih, kira solat malam gak la tu kan?? *ngeng

Aku jelez sangat ngan KORANG,kawan2 aku yg di luar sana-UIA,UM,Jordan, Mesir,INTEC n etc. korang ada usrah yg sefikrah boleh la maintain! Pastu yg aku ni tercari2 sendiri. Usrah ISMA hy sminggu skali. korang lain, mkanan rohani sentiasa ada.yg aku, sentiasa kering..ni yg jelez ni.. n jgn kata aku x usaha dan asyik sedih. Aku usaha n aku x sedih sbb aku taw ada hikmahnya. cuma aku rasa sedikit jelez je. no big deal~ (hehe, terbelit2')

dan skarang lagi la, hati kosong lagi..da abes foundation.nak baca buku haraki, syaitan ditepi asyik bisik2 buat menda lain...huhu, aku taw solat jemaah tu berlipat kali ganda tpi aku slalu nak elak..hish

"ya Allah, redhakan hatiku utk ditarbiyah oleh-Mu"

kepada hati, biarlah rasa terseksa..redhakanlah ye. utk kebaikkan kamoo juga~

Al-quran kata

Qo-La-Ba=membalikkan,
Qol-La-Ba=Membolak-balikkan(rujuk Surah al-Kahfi:ayat 18),
Qu-Luub=Hati,
Maq-Lu-Bah=yang diterbalikkan..

kenapa hati(Qu-Luub) pon ada? Fikir-fikirkanlah wahai manusia yang mudah berubah-ubah hatinya...(itu dri blog rye,ana pinjam ye ^_^)

Itulah gunanya ukhuwah fillah ;p
Aku bergantung kepada mereka, baik yg aku kenal dri skola dulu atau dari msu,utk igatkan aku. da nama pn manusia. kalau diarabkan jadi An-Naas, Nasia=pelupa..Sblom tu aku mnx maap klu aku ter'ajuk' kata2 korang, minta ampun ye..


Aku khuatir hati aku berubah bila dah fly nnt...

8 comments:

  1. Ingatlah..
    dgn mengingati ALLAH,
    hati2 akan menjadi tenang..

    ya muqallibal quluub!
    farrij quluubana
    'alaa deenik!
    wa 'alaa Tho'atik!

    ReplyDelete
  2. pg india kne amek muet gak eh?

    ReplyDelete
  3. rose:: thoib, ana usaha lagi =D

    akhyar:: bila da sampai ramadhan nnt, pakat2lah sebut ameen utk doa anta yg satu ni ye :)

    semoga Allah menjaga hati kita semua..amen!!!

    izat:: x payah sbnarnye,, kitorang saje2 nk amik muet utk menyedapkan hati ;)

    ReplyDelete
  4. dila pernah rasa cam eyzzah..
    rasa kosong, bosan, takde tujuan hidup bgn, tido, bgn tido.
    last-last, bila buat tahajud 2-3 hari..dila jadi tenang balik..
    pastu tak buat dah heheheheheheheheheheh. XD

    ReplyDelete
  5. mr china:: i'm glad that u wrote in english. if not, sorry to say, coz i'll not pblish ur comment...as i dont understand mandarin...huhu..nway, thank u for visiting my blog!!

    dhila:: alhamdulillah!!! pernah rasa kan dhila?! usaha lagi!!! moga istiqomah sentiasa dkat ngan kita =D

    ReplyDelete
  6. eyzzah...all da bez ea..anywhere u go..insyaAllah ktorg kt sni sts doakn..hehe...ayt shbtni..nk ase idup lbh bmkne kn..jgn tgal qiamullail..solt dhuha n mathurat..n of coursela bc Quran..insyaAllah..stp grak lgkh kta akn rse Allah sts ade ngan kte..:)

    ReplyDelete
  7. huhu,,i/allah...usaha lagi!!ana nk start habit susah..
    kan x boleh cukup 40 hari, pling lama pn agak2 2 ming je~

    kna slaloo ada booster klu nk mulakan balek :)

    ReplyDelete